miercuri, 16 ianuarie 2008

Despre sondajele de opinie

Sunt gata sa raspund provocarii lansate de Irina, pe blogul sau.
Incepand poate chiar de astazi, o sa postez zilnic cate o serie de concluzii din cele 4 sondaje pe care le-am executat cu TNS-CSOP Bucuresti (probabil cel mai serios institut de cercetari sociologice din Romania, avand ca acţionari principali: TNS - a treia companie de cercetare de piaţă pe plan mondial si BBSS Gallup – cea mai mare companie de cercetare de piaţă din Bulgaria, subsidiara Gallup).

Stiu ca va incepe corul mofturosilor nemultumiti de propria imagine, care vor canta aria manipularii prin sondaje.

De aceea, pentru a nu intra in polemici gratuite, se impun doua precizari:

Prima, din partea mea: faptul ca nu am publicat pana acum aceste sondaje arata caracterul lor tehnic, de uz intern, ca fundament pentru decizii politice de strategie si nu ca instrument de manipulare. Cea mai recenta decizie interna a PD-L Iasi, privind candidaturile uninominale la alegerile locale 2008, respectiv conducerea politica la nivel judetean si municipal, certifica seriozitatea datelor din sondaj.

A doua precizare, din partea Irinei, care a lansat provocarea: deoarece si sondajul sau este operat tot de CSOP, dar complet separat, Irina trebuie sa precizeze perioada de aplicare a interviurilor in teren, marimea esantionului si marja de eroare asumata de CSOP.
In caz contrar, riscam sa se spuna ca acelasi institut da date diferite la aceeasi chestiune.
In realitate, perioadele diferite de aplicare, precum si esantioane de dimensiuni diferite (implicand marje de eroare diferite) duc firesc la rezultate care pot fi usor diferite.

Sondajul de baza al PD-L, operat in teren intre 19 si 28 decembrie, cu pauza in zilele de Craciun, a fost pe esantion maxim (1070 subiecti din municipiul Iasi), cu marja de eroare sub 3%.
Aceasta cercetare a avut, pe anumite intrebari, si o componenta suplimentara in prima decada din Ianuarie, componenta adaugata si integrata analizei de baza din finalul lunii decembrie.

Irina a lansat provocarea.
Sunt gata sa-i dam curs, cu transparenta ce a caracterizat toate deciziile noastre politice, dar avem nevoie de aceste clarificari, plecand de la trei declaratii ale Irinei, pe care le reproduc mai jos:

"Din pacate, in preajma campaniilor electorale, manipularea prin intermediul sondajelor este o practica raspandita. Cei care le comanda prefera, de obicei, sa le tina sub cheie si sa transmita, in schimb, informatii distorsionate pentru a-si creste cota." - blog Irina, 15 ianuarie

"Incredere multa si foarte multa:
Gheorghe Nichita - 34%;
Dumitru Oprea - 25%;
Dan Carlan - 22%;
Irina Schrotter -19%."
- blog Irina, 15 ianuarie


"Primarul Gheorghe Nichita a iesit undeva in jur de 34% ca si incredere, profesorul Dumitru Oprea era undeva in jur de 24, Dan Carlan care era si el cuprins in sondaj la acea data era undeva in jur de 18, iar eu ma plasam undeva in jur de 19." - Irina, stirile TeleM, 15 ianuarie

Asadar, imediat cum primim aceste clarificari, ma pregatesc sa incep serialul cifrelor care ne-au generat deciziile politice din acest inceput de an.
Asteptam si ceilalti actori politici sa o faca, la fel de corect ca si noi.

Niciun comentariu: